Jste tedy kosmetičkou, práce se vám líbí, přicházejí k vám lidé. Jak si je udržet a jak z nich udělat stálé klienty?
1. Nikdy klientovi nelžete. Neslibujte, že se „všechno vyhladí, zpevní a spraví“. Čím vice realistické je klientovo očekávání, tím vyšší je pravděpodobnost, že budete s výsledkem oba spokojeni.
2. Při každé příležitosti se učte. Kurzy, semináře, výstavy, mistrovské lekce, knihy a časopisy věnované oboru, internet, rady a zkušenosti kolegů — každá znalost a každá dovednost se mohou hodit.
3. Dnes jsou informace přístupné každému. Někteří z klientů salonů krásy vědí tak o směsích, účincích a mechanismu působení kosmetických prostředků a procedur velmi mnoho. Nebojte se říci „nevím“, když vám klientka položí nějakou otázku o proceduře, kosmetické značce, účinku krému anebo jedné z jeho složek. Mít přehled absolutně o všem nedokáže žádný člověk, ani kosmetička ne.
4. Když vám klientka řekne: „Já vám důvěřuji, dělejte, co uznáte za vhodné,“ vypadá to jako příležitost pořádně si vydělat — aplikovat všechno co nejdražší a nejlépe v několika vrstvách. Jenomže tohle skutečný mistr neudělá. Ten udělá jenom a právě to, co je potřebné k dosažení dobrého výsledku. To je jedna z hlavních zásad úspěšné práce kosmetičky — snažit se skutečně zlepšit stav pleti a klientův vzhled, nikoli vydělat na něm co možná nejvíc. Naučte se tedy říkat „Ne, tohle vy opravdu nepotřebujete“, místo co byste bezhlavě dělala všechno, o co si klient či klientka řeknou. Důvěra k vám bude záhy o hodně větší.
5. „Nevynalézejte“ vlastní protokoly procedur. To už za vás udělali specializovaní pracovníci, často i celé laboratoře. Protokoly kosmetických procedur zaručují nejen jejich účinnost, ale také pacientovu bezpečnost. Odborníci stanovili soubor a postup nanášení preparátů takovým způsobem, aby vzájemně posilovaly své působení, aby fixovaly a pomáhaly udržet účinek.
6. Šetření na kosmetice vede ke ztrátě klientů a následně i příjmů.
7. Buďte ke klientovi zdvořilá a srdečná, ale nepřehánějte to. Přílišná laskavost, servilnost, poklonkování či důvěrnost podráždí každého normálního člověka, vyvolávají dojem falše a také přání víckrát se s někým takovým nesetkat.
8. Jestliže je potenciální klientka osoba hádavá, nervní a vám naprosto nepříjemná, pak máte dvě možnosti:
– Budete k ní co nejvíce zdvořilá, nebudete jí svůj vztah dávat najevo, v žádném případě nebudete svou podrážděností odpovídat na její, nedáte se vyprovokovat, nebudete trvat na svém a pokud to nebude znamenat narušení procedury, budete postupovat podle jejího přání.
– Nebo jí rovněž se vší zdvořilostí a v klidu odmítnete přijmout pod nějakou vhodnou záminkou (pokud v tom nejste zkušená, pak třeba: došel vám potřebný přípravek, nemáte zrovna sterilní nástroje, máte bohužel právě na tento termín objednaného někoho jiného…) Pamatujte, že dobrý odborník si sám může rozhodnout, s kým bude pracovat, a s kým ne.
9. Nebuďte dotěrní, nenavazujte za každou cenu rozhovor. Možná je klient za celý den unavený od mluvení a když k vám přišel, chtěl se krom jiného také uvolnit a prostě vypnout.
10. Naopak nemlčte a určitě udržujte rozmluvu, jestliže je jasné, že klientce se chce povídat. Učte se naslouchat a slyšet a nebojte se podělit se o informace.
11. V jednu dobu nepřijímejte více než jednoho člověka. Veškerá vaše pozornost má patřit jednomu člověku
12. Nenechávejte lidi čekat. Určujte termíny a zorganizujte si práci tak, abyste toho, kdo je objednán, přijala ve stanovenou dobu. Pokud se trochu zdržíte s předcházejícím klientem, určitě se tomu dalšímu omluvte.
13. O zdvořilosti svědčí i vykání klientům. Tykání si můžete dovolit, jestliže vám to klient nabídne.