I s patřičným vzděláním, cennou praxí a řadou certifikátů o absolvování různých doplňujících vzdělávacích kurzů musí žena počítat s tím, čemu se říká první dojem. Odborníci dokládají, že první dojem si o člověku utvoříme během třiceti vteřin. Kolik toho stihneme během půl minuty zjistit? Zdálo by se, že je to čas příliš krátký. Přesto však právě při příležitostech, jakou je pracovní pohovor, dělá první dojem hodně. Během půl minuty jdete vstříc tomu, kdo s vámi pohovor povede, zdravíte se s ním, podáváte mu ruku, usedáte na židli, pokládáte kabelku, ruce složíte na stůl… Během té půl minuty si vás dotyčný stihne prohlédnout, vidí vaše oblečení, nalíčení, účes, nehty, boty, způsob, kterým sedíte, slyší váš hlas, vidí váš úsměv. To zase není tak málo a někdy stačí maličkost, která rozhodne o přijetí nebo nepřijetí. A nestačí se jenom líbit. Způsob, kterým jste upravená, o vás zkušenému personalistovi ledacos prozradí.
Nechme teď stranou všechno ostatní a zaměřme se na líčení. Předpokládáme, že každé ženě záleží na tom, aby při takové příležitosti vypadala co nejlépe. Bude se snažit udělat pro to všechno. Co ale to „všechno“ v případě nalíčení znamená? Má jít na kosmetiku? Má navštívit vizážistku? Stačí obyčejné denní líčení, nebo snad má volit slavnostní tón? Věříme, že to můžete zvládnout sama. Stačí dodržet pár zásadních pravidel.
Určitě nestačí zvolit tak zvaný přírodní styl. Tedy nenalíčit se vůbec a spoléhat na čistotu a úpravnost. Mohla byste tak vzbudit zdání, že vám vlastně na tom, jaký uděláte dojem, zas tak moc nezáleží. Je to stejná krajnost jako přeplácané křiklavé nalíčení, jen s opačným znaménkem. Místo nevkusu a absence smyslu pro míru předvádíte spíš lhostejnost a fádnost.
Takže bez líčení určitě ne, ale musí to být líčení umírněné. I nalíčená musíte působit přirozeně. Make-up by měl mít odstín co nebližší přirozenému barevnému tónu vaší pletí. Použít můžete i tónovací BB krém, který na pleti nevytvoří tak kompaktní vrstvu. Pozor na přehnané zacházení s bronzery a tvářenkou nebo zbytečné používání korektoru. Pleť stačí lehce přepudrovat transparentním pudrem.
S očními stíny pracujte rovněž velmi úsporně. Ke světle modrým nebo modrošedým očím vyberte střední až tmavě hnědé nebo fialové tóny, k sytější modré jde dobře ocelově šedá. Máte-li hnědé oči, zvolte pro tuto příležitost béžovou nebo zelenou. K šedým očím stíny modré i lehce do fialova. Stín v barvě pleti naneste na celé víčko, barevný tón jenom na vnější část víčka. Nad linii řas na horním víčku udělejte tenkou, jemnou linku. Řasenku použijte jenom na horní řasy, aby snad otisk rozmáznutých spodních řas nebudil dojem, že jdete rovnou z baru.
Také rtěnku zvolte spíše v decentním tónu, ale nevynechávejte ji.
Styl nalíčení a celkové sebeprezentace přizpůsobte místu, o které se jdete ucházet. Umírněný styl se hodí pro instituce typu bank, ministerstev a advokátních kanceláří. Jako uchazečka o místo kreativce v reklamní agentuře si můžete dovolit víc, než když si jdete domlouvat práci ve státní instituci.